Veldhoven is weer een beetje schoner!

Zaterdag 18 september was het zover: World Cleanup day. In maar liefst 180 landen gingen 20 miljoen vrijwilligers in hun omgeving op pad met dezelfde missie: “Weg met het zwerfafval”. Ook GroenLinks & PvdA probeerde met 8 vrijwilligers zoveel mogelijk zwerfafval op te ruimen. Enthousiaste vrijwilligers van ‘Cleanup Veldhoven’ hielpen ons op weg.

Bij Grand Café De zwerfafvalpakker uitrusting lag voor ons klaar: een grijper, een mooi geel hesje en een afvalzakhouder. In twee groepen gingen we vervolgens op zoek naar zwerfafval bij de Burgemeester van Hoofflaan. In het eerste gedeelte van de route was er weinig te vinden, alleen een aantal peuken. De verklaring: een andere groep ZAPpers  was ons al voor geweest. Zij vertelden ons hoe ze zich wekelijks inzette om het City Centrum schoon te houden. “Want daar is altijd genoeg te vinden, jammer genoeg. Je wordt ook steeds fanatieker, je wil echt elk stukje zwerfafval vinden en opruimen.”

Verder op de Burgemeester van Hooflaan schrokken we toch wel van het afval dat we aantroffen op de parkeerplaatsen en in de berm: asbakken die leeggestort waren op de stoep, lege pakjes sigaretten, blikjes, drinkflessen en bonnetjes van de omringende winkels. Ook bij de glasbakken was het ramp:  veel glas en rotzooi eromheen. Een bewoner vertelde ons, dat het bij de glasbakken altijd een  troep is. Ook viel het ons op, hoe rustgevend ZAP-en is, zeker met het heerlijke weer: “Het is net mindfulness, je bent alleen gefocust op het zoeken en oprapen van afval en vergeet de rest om je heen..”

Al met al was het een zeer geslaagde dag. In totaal hebben we ieder maar liefst een halve vuilniszak per persoon aan afval opgeruimd en inspirerende gesprekken gehad met bewoners en vrijwilligers. Wij zijn als GroenLinks & PvdA trots op alle ZAPpers die zich dagelijks inzetten om Veldhoven een beetje schoner te maken. Daarnaast constateerden we, dat de peuken overal toch wel een probleem zijn.