Samen hijsen we de vlaggen

Raadsleden en partners stonden 26 juni samen achter het gemeentehuis om twee bijzondere vlaggen te hijsen. De eerste eerde de veteranen voor hun inzet in dienst van de vrede, nu en in het verleden. De tweede laat regeringen weten dat het niet gepikt wordt om anti-homowetgeving aan te nemen. Het protest geldt ook de UEFA die moeilijk doet als daartegen wordt geprotesteerd.

Het was windstil. Het bleef het stil aan de vlaggenmasten. Maar de boodschap was er niet minder duidelijk om. Het hijsen van de vlaggen liet burgemeester Marcel Delhez tijdens de korte plechtigheid aan raadsleden over. Zelf benadrukte hij (ook op de sociale media) de belangrijke waarde die de vlaggen vertegenwoordigen. Nederland bedankt zo de veteranen voor hun in voor de vrede. “In de gemeente Veldhoven doen we dat door namens het college van B&W en de Raad de nieuwe veteranenvlag te hijsen.”‘’Die inzet van onze militairen blijft nodig, als je merkt dat niet overal in de wereld gedacht en gezegd mag worden waar je voor staat. Een triest voorbeeld daarvan is Hongarije, een EU-land nota bene. We hoeven er natuurlijk geen militairen naar toe te sturen maar op z’n minst is een vorm van protest op zijn plaats. Daarom hebben we vandaag ook de regenboog vlag gehesen. Als teken van vrijheid waar onze militairen voor gediend hebben!